Методичні рекомендації щодо викладання предметів технологічного циклу в умовах адаптивного карантину.
МЕТОДИЧНІ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ВИКЛАДАННЯ
ПРЕДМЕТІВ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ЦИКЛУ
В УМОВАХ
АДАПТИВНОГО КАРАНТИНУ
У 2020-21
НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
Гащак Володимир Михайлович,
методист відділу «Технології»
лабораторії природничо-математичних дисциплін
Івано-Франківського обласного інституту
післядипломної педагогічної освіти
Гаврилюк Галина Михайлівна,
к.п.н., старший викладач кафедри
теорії й методики викладання навчальних дисциплін,
завідувач навчально-методичної
лабораторії технологій
КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Шановні
колеги! Ситуація з карантинним режимом
у країні та різкий широкоформатний перехід на дистанційне навчання наприкінці
минулого навчального року, викликала у переважної більшості нас м’яко кажучи
стресовий стан, однак дала поштовх до активного опанування різноманітних
електронних застосунків для організації он-лайн навчання зі здобувачами освіти.
2020-21 навчальний рік ми теж розпочинаємо з навчання в карантинному
(адаптивному) режимі.
Представлені методичні рекомендації спираються на
чинні інструктивно-методичні документи Міністерства освіти й науки України, та узагальнюють наявний досвід організації
навчальних занять з предметів технологічного циклу в умовах карантину.
Організації навчальних занять з предметів технологічного
циклу в навчальних майстернях (кабінетах) в умовах карантину.
У відповідності до листів
Міністерства освіти і науки України №1/9-420 від 05.08.2020 «Щодо організації роботи закладів загальної
середньої освіти у 2020-2021 навчальному році», №1/9-430 від 11.08.2020
«Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у
закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році» та
рекомендацій Міністерства охорони здоров’я, заклади загальної середньої освіти
повинні створити належні та безпечні умови для здійснення навчально-виховного
процесу з урахуванням протиепідеміологічних та профілактичних заходів.
Пріоритетом організації освітнього процесу є дотримання
принципів соціального дистанціювання, правил гігієни, використання засобів індивідуального
захисту та уникнення скупчень осіб.
З метою створення безпечних умов для організації
освітнього процесу предметів технологічного циклу у навчальних майстернях
(кабінетах) необхідно (рекомендовано):
-
для мінімізації ризику інфікування, за можливості збільшити вільний
простір навчальних приміщень за рахунок прибирання
зайвих меблів, непотрібного устаткування тощо;
-
при здійсненні поділу класу на групи та двозмінному навчанні, доцільно
організувати індивідуальні робочі місця, створити
умови для соціального дистанціювання та мінімізації контактування з іншими
учасниками освітнього процесу;
-
мінімізувати організацію видів навчальної (практичної) діяльності, які
вимагають безпосереднього фізичного контакту між
учнями (формування парних та групових завдань) в межах класу (групи);
-
обмежити формування практичних завдань, пов’язаних з механічною
обробкою деревини, металу;
-
проведення за необхідності
опоряджувальних робіт у окремих
приміщеннях або відведених для цього місцях в межах
навчального кабінету (майстерні) у захисних масках;
-
передбачити у навчальних майстернях (кабінетах) засобів особистої
гігієни (антибактеріальне мило, одноразові паперові
рушники тощо) а також місць для дезінфекції рук та розміщення контейнерів для
використаних засобів індивідуального захисту після завершення виконання практичних
робіт;
-
організовувати провітрювання навчальних приміщень після кожного
заняття, зміни (при двозмінній організації
навчального процесу);
-
здійснювати
прибирання приміщень, дезінфекцію поверхонь робочих
столів,
верстаків, ручних інструментів тощо після занять, зміни.
Календарно-тематичне
планування уроків технологічного циклу
У межах академічної автономії, відповідно до частин
третьої та четвертої статті 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» питання організації
освітнього процесу, виконання освітніх програм, навчальних планів є внутрішніми
питаннями кожного закладу загальної середньої освіти, його педагогічної ради та
завданням педагогічних працівників.
Організація
освітнього процесу вчителя починається насамперед з календарного і тематичного
планування. Планування розробляється на кожний клас у відповідності
до навчальних програм та вимог Державних освітніх стандартів. Ступінь
розроблення календарно-тематичного планування є критерієм професіоналізму
вчителя. Тому у плані вчитель визначає послідовність вивчення окремих питань
теми, відбирає зміст, продумує систему уроків навчання, повторення, закріплення
та форми контролю.
При
розробленні календарно-тематичного
планування учитель трудового навчання, технологій може самостійно аргументовано
здійснювати розподіл годин відповідно до обраних технологій (згідно з
рекомендаціями МОНУ), на власний розсуд використовувати резервні години та
вибудовувати послідовність формування очікуваних результатів
навчально-пізнавальної діяльності. Вибір об’єктів проєктування та технологій визначає учитель відповідно до
матеріально-технічних можливостей шкільної майстерні (кабінету технологій),
інтересів, здібностей та вподобань учнів, фахової підготовки самого учителя.
Зрозумілим є те, що в умовах карантину, календарно-тематичне планування,
яке складалось вчителями
навчальних предметів технологічного циклу в докарантинному
режимі повинно бути переглянуте. При цьому необхідно врахувати ряд варіантів
можливого навчання дітей у закладах загальної середньої освіти в цьому
навчальному році в залежності від епідемічної ситуації в регіоні або окремих
адміністративно-територіальних одиницях.
Рішення про особливості організації освітнього процесу приймає педагогічна
рада закладу загальної середньої освіти. Основні можливі варіанти організації
освітнього процесу це очне, очно-дистанційне та дистанційне навчання. Упродовж
навчального року освітній процес може здійснюватись за усіма варіантами, тому у
календарно-тематичному плануванні вчителю слід передбачити і такий варіант
навчання.
При очному навчанні (основна форма навчання) вчитель планує свою
роботу у відповідності до чинних програм, враховуючи побажання (уподобання) учнів
та матеріально-технічне забезпечення навчальних кабінетів, адже учні отримують
доступ до практичної реалізації творчих проєктів. Тематика творчих проєктів та технології їх
реалізації повинні бути доступними та посильними у відповідності до вікової
категорії здобувачів освіти.
На початку навчального року рекомендовано
сформувати завдання для виявлення рівня опанування учнями навчального
матеріалу, яким учні оволодівали під час карантинних обмежень самостійно або з
використанням технологій дистанційного навчання, визначити необхідність
(доцільність) організації повторення цього матеріалу, спланувати та
організувати систематизацію та узагальнення навчального матеріалу (за необхідності).
При переході на очно-дистанційне
навчання (навчання груп через 2-3 дні, тиждень тощо) у
календарно-тематичному плануванні слід передбачити можливість внесення
корективів, часткових змін а також спланувати перелік творчих проєктно-технологічних
завдань до кожного проєкту, які будуть виконуватися частково у домашніх умовах.
Це можуть бути і творчо-підготовчі завдання. Такі
завдання дадуть змогу з корегувати діяльність вчителя та реалізувати бажання
учнів у ході очного навчання.
Дистанційна форма навчання. Із за необхідності введення карантинних
заходів задля запобігання поширенню вірусних хвороб, у плані роботи вчителя також необхідно
передбачити та врахувати можливості ефективної реалізації програмного матеріалу
здобувачами освіти в межах навчального року в умовах
карантину. Враховуючи те, що
більшість з учнів на жаль не можуть дистанційно у
домашніх умовах виконувати творчі практичні завдання, пов’язані з технологією
обробки певного конструкційного матеріалу, в результаті якого можна отримати
технологічний продукт, потрібно спланувати та запропонувати тематику проєктів
чи цікаві завдання, які б вони могли практично реалізувати у межах своєї
квартири (будинку тощо).
Відтак, про внесені корективи у календарно-тематичне планування впродовж
навчального процесу слід обов’язково повідомити адміністрацію освітнього закладу, довести до відома здобувачів освіти та їхніх
батьків.
Трансформація календарно-тематичного планування в
умовах адаптивного карантину передбачає й інші, спрощені підходи до організації
проєктно-технологічної діяльності здобувачів освіти.
Шляхи реалізації творчих проєктів за очно-дистанційною та
дистанційною формами навчання
Практика організації проєктно-технологічного
навчання здобувачів освіти у докарантинний період не передбачала (або
визначалась на розсуд учителя) надання здобувачам освіти домашніх завдань, що
мали практичний характер. Проте, на теперішній час стало зрозумілим, що в
умовах карантину (адаптивного карантину) виникла потреба у виконанні саме таких
практичних завдань, виконання яких сприятиме не тільки якісній реалізації
змісту навчальних програм, а й дозволить забезпечити життєдіяльність родини в
обмеженому просторі. Наприклад, це уроки кулінарії, проєкти з розділу «Основи
побутової діяльності», тематичні вироби до календарних свят й ін. Тому доцільно
в цей період пропонувати учням невеликі за змістом, цікаві й посильні у
виконанні домашні завдання практичного характеру. У той же час, учителям слід
обов’язково інформувати батьків, що виконання усіх учнівських проєктів повинно
проводитися лише під наглядом дорослих з дотриманнях основних правил охорони
праці щодо виконання визначених видів робіт (технологій).
Обираючи теми творчих проєктів
та вироби, що виготовлятимуть діти, учитель повинен звертати увагу на те, що:
- об’єкт
проєктування необхідно обирати з урахуванням: принципу
здоров’язбереження, запобігаючи емоційному,
ментальному та фізичному перевантаженню учнів; набутих ними компетентностей та
реального матеріально-технологічного забезпечення;
- перед початком
виконання творчих проєктів діти повинні бути ознайомлені
із критеріями їх оцінювання та формами презентації проміжних та кінцевого
результатів практичної діяльності.
Учителю необхідно з’ясувати перелік матеріалів та інструментів, які
можуть бути доступними для учнів вдома. Це можна виконати у зручний спосіб,
шляхом їх опитування чи анкетування.
У разі потреби доцільно замінити знайомі учням конструкційні матеріали
(деревину, метал, пластик тощо) на альтернативні, доступні у побуті матеріали,
а саме:
- прищіпки для білизни; бамбукові шпажки; китайські
палички для їжі; палички від морозива, кави; сірники, зубочистки, олівці, тощо;
-
дріт, цвяхи, саморізи, магніти, монети, ключі, столові прибори; консервні банки;
- текстильні й неткані матеріали, нитки,
мотузки;
- пластикова тара, пластикові кришечки від
пляшок, СD-диски, ґудзики чи іншу фурнітуру;
- папір, картон, гофрокартон;
- скляні
невеличкі баночки, пляшечки, ємності;
- насіння, крупи та інші природні матеріали;
Слід також звернути увагу на найбільш розповсюджені інструменти, які майже
у кожного є вдома: голка, ножиці, ніж, шило, викрутка, пасатижі, молоток.
Орієнтовні
напрями виконання проєктних робіт
«Корисне пристосування для дому» (учні, ураховуючи потреби
сім’ї, відшукують проблему, що спонукає їх до роботи).
Вироби, що можуть виготовляти учні у межах представленого напряму:
різноманітні органайзери для кухні, для ванної кімнати, для гаража; лотки для
вирощування зелені на підвіконні (зокрема, з пластикових ємностей); вішак з
мотузки; тримач для рулонних матеріалів (паперових рушників, фольги, стрейчевої
плівки); вироби з картонних упаковок (у т. ч. будиночок для домашніх тварин); різноманітні
підставки з прищіпок; підставки для столових приборів з консервних банок; підставки
для олівців, серветниці з компак-дисків; фоторамки з олівців, шпажок;
декоративні свічники; тримач для зубних щіток й інші цікаві та корисні у побуті
вироби.
«Фірмова страва
моєї родини» (учні, порадившись із батьками, виготовляють найулюбленішу сімейну
страву та згодом презентують її у визначений спосіб).
Кулінарні вироби можна розмежовувати за певними тематичними напрямами:
салати, холодні закуски, печеня, кондитерські та хлібобулочні вироби (десерти,
тістечка, пироги, торти й ін.).
Слід відмітити, що вироби представленого тематичного напряму з великим
задоволенням виготовляють як дівчатка, так і хлопчики.
«Родинний оберег» (такий напрям тематичних проєктів
єднатиме родину, охоплюватиме цікаві історичні факти як з її минулого, так і
сьогочасного життя, торкатиметься звичаїв й традицій нашого народу).
Вироби, що можуть виготовляти учні у межах представленого напряму: вишиті
картини, панно, рушники; вазон, горщик для «родинного» дерева чи квітки (з
пластикової ємності, жерстяної чи скляної банки, пляшки (з декоруванням));
підвісний оберег на стелю з пластикових кришок, соломинок для коктейлів,
мотузки; килимок з кришечок перед вхідними дверима; англійська булавка (велика)
з дроту; підкова-оберег, віничок-оберег, декоративне віяло-оберег й ін.; грошове
дерево з монет, дроту й т.п.
«Технологічна
родзинка для натхнення» (цікавий напрямок, що дозволить прикрасити інтер’єр оселі. Виготовлені
вироби не тільки підніматимуть настрій та надихатимуть при спогляданні на них,
а й виконуватимуть певну утилітарну функцію).
Вироби, що можуть виготовляти учні у межах представленого напряму: інтер’єрні
прикраси; макети архітектурних споруд та елементи ландшафтного дизайну; діючі
моделі та макети транспортних засобів (з пляшок, паличок, прищіпок, банок,
пачок на гумовому рушії чи аеродвигуні з повітряної кульки, колеса – з
кришечок, шпульок тощо); іграшкові меблі (з прищіпок, пачок); годівнички (з
упакувань); корпус годинника; світильники, свічники, абажури; міні-гриль
(міні-мангал, похідна піч) з жерстяної банки; дитячі іграшки й ін.
«Мій надійний
помічник» (цікавий
напрямок проєктно-технологічної діяльності, що дозволить виготовити корисні
вироби для особистих потреб чи у подарунок близьким людям).
Вироби, що можуть виготовляти учні у межах представленого напряму: футляри, скриньки для дрібних речей з підручних матеріалів;
писачок для розписування пасхальних писанок воском; тримач для навушників; дошка для нарізки; підставки чи органайзери для канцелярії;
підставки для гаджетів; підвіска для зарядки мобільного телефону; рухома карта
зоряного неба з коробки та компакт-диску; підвіски для спецій з компакт-диску, тримач
з магнітом для дрібних металевих деталей й ін.
І ще один цікавий тематичний напрям дистанційних творчих проєктів, що
може виконуватись під гаслом: «Нове життя старим речам». Учням
пропонується віднайти вдома певний предмет, якому необхідно надати нові
властивості, покращити його конструкцію чи навіть відреставрувати.
Орієнтовна
тематика творчих
проєктів
для класів,
які не
поділяються на групи
Практичну реалізацію проєктних виробів у таких класах можна здійснювати за двома
різними технологіями (наприклад ялинкова прикраса виготовляється з деревинних і
текстильних матеріалів), або з використанням (поєднанням) одночасно двох технологій (ялинкова прикраса виготовляється
з деревинних матеріалів у поєднанні з вишивкою на деревині).
5-6 класи:
Вітальні листівки (до
дня народження, дня ангела, тощо) - технологія
виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів); панно (мій улюбленець, декоративні квіти, кошик на спаса, світ природи,
тощо)- технологія виготовлення аплікації (з текстильних, природних та
деревинних матеріалів), технологія ниткографії; ялинкові прикраси - технологія обробки деревинних матеріалів у
поєднання з технологією вишивки по
деревині; квіти у подарунок –
технологія плетіння з фольги, дроту, бісеру;
браслети, брелоки – технологія бісероплетіння, обробки текстильних матеріалів
ручним способом; декоративні ємності
(бокси) для сипучих продуктів, зберігання дрібних предметів; рамки для світлин, закладки для книг та ін.
7-8 класи:
Панно (овочі,
фрукти, чарівний світ квітів, веселі друзі, тощо)- технологія пірографії,
розпису фарбами на зрізах дерева, деревинних та тканих матеріалах ручним
способом; сувеніри-скульптури з дроту – технологія обробки дроту; великодні писанки – технологія виготовлення писанок; сувенірні підставки - технологія
обробки деревинних матеріалів з поєднанням
технології вишивки по деревині бісером; тематичні мобілі (відповідно до тематики свята)- технологія обробки деревинних матеріалів, дроту,
технологія вишивки по деревині бісером; органайзери (для дрібних деталей, канцтоварів,
кухонних потреб, для занять творчістю тощо)- створення виробів з вторинної
сировини; тематичні фото зони до різноманітних календарних свят; декоративні підвіски (для інтер’єру
кухні, вітальні тощо ); родинні обереги
(настінні, підвісні); сюжетні магнітики;
чохли (для телефонів, пляшок, термосів тощо); підставки під горнята та ін...
Отже, вказані напрямки не тільки будуть мотивуючим до праці чинником і
дозволять здобувачам освіти цікаво проводити час виконуючи уроки технологічного
циклу вдома, а й сприятимуть іміджу навчальних предметів технологічного
компоненту в сім’ї. Таким чином проєктно-технологічна діяльність не тільки
формуватиме та розвиватиме компетентнісний потенціал дітей, але й покращуватиме
життєдіяльність родини в цілому.
Поради щодо
організації дистанційного навчання при обмежених можливостях застосування
Інтернет-ресурсів в освітній діяльності
Нажаль, у окремих
освітніх закладах (а особливо це стосується закладів,
що розташовані в сільській місцевості) існують обмежені можливості щодо
застосування Інтернет-ресурсів. Нижче наведено узагальнені поради щодо роботи
зі здобувачами освіти в таких умовах.
Педагогічним
працівникам слід проводити навчання, опитування та поточне оцінювання учнів у
асинхронному режимі, оскільки учні можуть
отримувати інформацію та виконувати завдання у різний час. Здебільшого це
можливо здійснити лише засобами телефонного зв’язку.
Учням рекомендується виконувати письмову складову творчих проєктів у
текстових редакторах (Word та ін.) чи у робочих зошитах та надсилати
(передавати) вчителю виконані завдання (у т. ч. виготовлені вироби ) у зручний спосіб.
Доречним при
обмежених можливостях застосування Інтернет-ресурсів в освітній діяльності може
бути вільний вибір проєктів учнями класу, тобто самостійно обирати вироби та технологічні
операції відповідно до навчальних програм і можливостей (окремі учні мають
устаткування та умови в яких під наглядом батьків можуть виготовляти вироби
засобами більш складних технологій (швейне обладнання, «домашні майстерні»
тощо)). А учні, які не мають такої можливості можуть виконувати проєкти за
допомогою наступних технологій:
- 5–6 класи: обробка текстильних матеріалів ручним
способом, виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів),
плетіння (лозоплетіння, соломоплетіння тощо), виготовлення виробів у техніці
«макраме», виготовлення
ляльки-мотанки, обробки дроту, виготовлення вишитих виробів початковими,
лічильними та декоративними швами, виготовлення виробів з бісеру, ліплення,
ниткографії, виготовлення писанок, ажурного випилювання, приготування їжі,
вирощування кімнатних рослин, а також проєкти з розділу «Технологія побутової
діяльності та самообслуговування»;
- 7–9 класи: виготовлення в’язаних
виробів, виготовлення вишитих виробів (мережки, гладь, хрестик), виготовлення
штучних квітів, виготовлення виробів з бісеру, виготовлення виробів зі шкіри,
виготовлення швейних виробів ручним способом, оздоблення одягу, приготування їжі, а також проєкти з розділу
«Технологія побутової діяльності та самообслуговування». З огляду на те, що з технічних видів праці вибір
простих у виконанні технологій незначний і виконати більшість з них в домашніх
умовах без відповідного обладнання та матеріального забезпечення неможливо –
дозволити використовувати технології з програм для 5–6 класів, однак із
застосуванням відповідних для 7–9 класів основних методів проєктування.
У 10–11
класах можна пропонувати для виконання будь-який із запропонованих 10
модулів, однак доцільно змістити акцент з практичного (технологічного) на
інформаційно-пошуковий, дослідницький характер проєктів.
Поради щодо організації та проведення уроків
у дистанційному режимі
Питання організації та проведення уроків у дистанційному режимі є на
порядку денному, оскільки сучасне суспільство ще не мало досвіду
життєдіяльності в умовах пандемії, яка призвела до тривалого карантинного
режиму й обмеження рухової активності людей. Для організації дистанційного навчання пропонуємо скористатися
методичними рекомендаціями, поданими у листах МОН від 23.03.2020 № 1/9-173; від
16.04.2020 № 1/9-213; методичними рекомендаціями «Організація дистанційного
навчання в школі» авт. А. Лотоцька, А.
Пасічник), розробленими за підтримки МОН
(https://cutt.ly/MynTayc)
У синхронному режимі учні можуть:
·
виконувати тести,
завдання на платформах Googleclassroom, Naurok, Moodle тощо за вибором вчителя
та з урахуванням можливостей учня;
·
виконувати письмові
роботи, у тому числі описи проєктів, із використанням відеоінструментів Skype,
Zoom тощо;
·
брати участь в усних
формах контролю (усне пояснення, обговорення ідей, презентація та захист
проєктів тощо) із використанням відеоінструментів Skype, Zoom індивідуально або
в групах;
·
брати участь в
онлайн-семінарах та онлайн-форумах із використанням відеоінструментів Skype,
Zoom або в чатах на платформах дистанційного навчання (наприклад, Moodle) у
закритих групах Facebook та ін.;
·
виконувати інші завдання, запропоновані учителем.
В асинхронному режимі учні можуть:
·
виконувати завдання
на одній з платформ (Googleclassroom, Naurok, Moodle та ін. за вибором
вчителя);
·
виконувати письмові
роботи у текстових редакторах (Word та ін.) або у зошитах та надсилати вчителю
файли з виконаними завданнями електронною поштою, в один із месенджерів (Viber,
WhatsApp, Facebook тощо) або іншими засобами поштового зв’язку (за відсутністю
технічних засобів навчання або доступу до мережі Інтернет);
·
знімати на відео
або записувати аудіо усних відповідей та надсилати файли вчителю засобами
електронного зв’язку;
·
виконувати інші завдання, запропоновані учителем.
Тому, якщо ми хочемо йти «в ногу з часом», не
залишатися в останньому вагоні потягу, чи взагалі не встигнути на нього,
потрібно працювати. Потрібно налаштувати себе на виконання власних
функціональних обов’язків таким чином, щоб хотілося йти далі, розвиватись,
пишатись собою й тими закоханими у працю, талановитими учнями, яких ми
випещуємо власними зусиллями, власним досвідом й наполегливою кропіткою працею.
Звісно, кожен навчальний предмет важливий по своєму.
Але наш особливий! Його особливість у наданні учням можливості через рукотворну
продуктивну працю втілювати власні задуми в життя; в інтегративному підході
щодо розвитку різноманітних компетентностей особистості. Його особливість у
неймовірному відчутті насолоди, радості людини, отриманню нею творчого
піднесення й натхнення, тоді, коли ви даруєте їй можливість розвинути свій
талан, який вона креативно втілює під час конструювання та виготовлення витворів
техніки та мистецтва.
Отож, рухаємось далі, назустріч новим дистанційним
можливостям організації уроків трудового навчання. Вони неодмінно сформують у
нас новий досвід й нададуть інноваційні можливості організації власної
професійної діяльності.
УСПІХІВ ВАМ!!!
Корисні посилання, на яких можна знайти цікаві застосунки
для роботи з учнями
1. https://teachfromhome.google/intl/uk/ (Все про інструменти Google для навчання з інструкціями).
2. https://naurok.com.ua/post/organizaciya-distanciyno-roboti-pid-chas-karantinu (Докладна інструкція з
використання онлайн-тестів на освітній платформі «На Урок». Просто! Швидко!
Ефективно!).
3. https://coggle.it/diagram/XkG5hVdi1FDqvM4t/t/інтернет-сервіси-у-роботі-вчителя (Інтелектуальна карта з
дібраним переліком великої кількості Інтернет-сервісів, які можуть бути
використані учителем для організації навчальної діяльності).
4. https://nz.ua (Портал «Нові знання» Складова
всеукраїнського проєкту «КУРС: Освіта» Дає можливість налагодити ефективний
зв’язок між усіма учасниками освітнього процесу).
5. https://osnova.d-academy.com.ua/konferencziya/
(Дистанційні TECHNOлогії
трудового навчання, серія вебінарів)
Видавнича
література для реалізації творчих проєктів
1. Трудове навчання. 5 клас: Альбом: Об’єкти технологічної
діяльності: Технічні види праці/ В. М. Гащак, О. М. Яценюк, І. В.
Чайковська-Озарук та ін.: за ред. В.М.Гащака, - Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 64 с.
2. Трудове навчання. 5 клас: Альбом:
Об’єкти технологічної діяльності: Обслуговуючі види праці/ В. М. Гащак, І. В.
Чайковська-Озарук, О. М. Процак та ін.:
за ред. В.М.Гащака, -
Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 64 с.
3. Трудове навчання. 6 клас: Альбом: Об’єкти технологічної діяльності:
Технічні види праці/ В. М. Гащак, О. М. Яценюк, І. В. Чайковська-Озарук та ін.:
за ред. В.М.Гащака, -
Харків: Вид-во «Ранок», 2018. – 64 с.
4. Трудове навчання. 6 клас: Альбом:
Об’єкти технологічної діяльності: Обслуговуючі види праці/ В. М. Гащак, І. В.
Чайковська-Озарук, О. М. Процак та ін.:
за ред. В.М.Гащака, -
Харків: Вид-во «Ранок», 2018. – 64 с.
5. Трудове навчання. 7-8 класи: Альбом:
Об’єкти технологічної діяльності: Технічні види праці/ В. М. Гащак, О. М.
Яценюк, І. В. Чайковська-Озарук та ін.: за ред. В.М.Гащака, - Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 64 с.
6. Трудове навчання. 7-8 класи: Альбом:
Об’єкти технологічної діяльності: Обслуговуючі види праці/ В. М. Гащак, І. В.
Чайковська-Озарук,
О. М.
Процак та ін.: за ред. В.М.Гащака, - Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 64 с.
7. Гаврилюк Г.М.
Робочий зошит «Творчий проєкт». 5-6 класи. / Г.М.Гаврилюк, Т.В.Стрижова. – Х.:
Вид. група «Основа», 2011. – 16 с.: іл., табл. – (Серія «Навчаємось проєктувати»).
8. Гаврилюк Г.М.
Робочий зошит «Творчий проєкт». 7-8 класи. / Г.М.Гаврилюк, Т.В.Стрижова. – Х.:
Вид. група «Основа», 2011. – 16 с.: іл., табл. – (Серія «Навчаємось проєктувати»).
9. Гаврилюк Г.М.
Робочий зошит «Творчий проєкт». 9 клас. / Г.М.Гаврилюк, Т.В.Стрижова. – Х.:
Вид. група «Основа», 2011. – 16 с.: іл., табл. – (Серія «Навчаємось проєктувати»).
10. Трудове
навчання. 5 клас. Робочий зошит. /Лещук Р.М., Медвідь О.Ю., Палій Ю.В. - Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 56 с.
11. Трудове
навчання. 6 клас. Робочий зошит. /Лещук Р.М., Медвідь О.Ю., Палій Ю.В. - Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 56 с.
12. Трудове
навчання. 7 клас. Робочий зошит. /Лещук Р.М., Медвідь О.Ю., Палій Ю.В. - Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 56 с.
13. Трудове
навчання. 8 клас. Робочий зошит. /Лещук Р.М., Медвідь О.Ю., Палій Ю.В. - Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 56 с.
14. Трудове
навчання. 9 клас. Робочий зошит. /Лещук Р.М., Медвідь О.Ю., Палій Ю.В. - Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 56 с.
Коментарі
Дописати коментар